Michał Siedlecki
("Projektor" - 4/2015)
Na rynku wydawniczym pojawiła się ostatnio interesująca książka
autorstwa Jędrzeja Sudnikowicza, zatytułowana „Pustynny barbarzyńca” (2014). To debiutancki utwór pisarza, w
którym eksploruje on przede wszystkim pojęcia barbarzyńcy, samotności i pustyni
ukazane przez niego w intrygującym kontekście nowożytnych nurtów
filozoficznych, nawiązujących bezpośrednio do idei arystotelesowskiej
metafizyki oraz do psychologii analitycznej Carla Gustava Junga.
Jędrzej Sudnikowicz jest pedagogiem i doktorantem ISD na
kierunku kulturoznawstwo w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.
Aktualnie pracuje nad dysertacją doktorską na temat strategii izolacyjnych w
procesie komunikacji. To pisarz, który w swojej twórczości przejawia szczególne
zamiłowanie do szeroko pojętej filozofii oraz krytyki kultury. W kręgu jego
zainteresowań literacko-naukowych znajduje się również wszystko to, co
pozostaje związane ze zjawiskami: spleenu, odseparowania, opuszczenia oraz alienacji.
Badacz ten określa siebie także jako zwolennika tak zwanego „czytania
wybuchowego” oraz myślenia nastawionego na proces twórczej, werbalnej
prowokacji. Wszystkie owe fascynacje Sudnikowicza widać zresztą wyraźnie w jego
utworze „Pustynny barbarzyńca”, w którym dokonuje on subtelnej analizy
ontologicznej pojęcia ludzkiej samotności.
„Pustynny
barbarzyńca” został skonstruowany – na co
słusznie zwraca uwagę prof. Wojciech J. Burszta – jako pewna forma osobliwej
przypowieści o alienacyjnych procesach społecznych. To też książka, w treści
której pisarz – poszukując odpowiedniej materii słowa dla swoich
psychologiczno-filozoficznych rozważań o zjawisku ludzkiego odosobnienia –
przedstawia propozycję swoistego „pustynnego narzędzia rozumowania” i zaprasza
potencjalnego czytelnika do odbycia – jak sam to określa – (…) swego rodzaju komfortowego błądzenia, przyjmującego formę niemalże
dziecięcej ciekawości (…). Sudnikowicz podejmując tutaj próbę kreacji
indukcyjnego modelu opisu rzeczywistości, odnosi się szczególnie do jego trzech
badawczych odsłon: stworzenia odpowiedniego konstruktu do właściwej deskrypcji
aktualnego stanu rzeczy; myślenia probabilistycznego bazującego na pierwszej z
przedstawionych tu metod, a także próby dokonania zapisu dookolnych zdarzeń, która (…) opiera się jeśli nie na całkowitej
fikcji, to przynajmniej na silnych tendencjach metaforyzacyjnych. Badacz
nawiązuje więc w tym miejscu w jakimś sensie do: antydialektycznej struktury
świata rodem z XIX-wiecznych dzieł Friedricha
Nietzschego i filozofii pierwszej Stagiryty.
Tak oto wkraczamy wraz z
Sudnikowiczem w jego „Pustynnym barbarzyńcy” do filozoficznej sfery dociekań
badacza, w której dokonują się – na mocy wyrafinowanych poznawczo asocjacji
oraz twierdzeń pisarza – paraboliczne zaślubiny metafizyki ze spleenem.
Jędrzej Sudnikowicz, „Pustynny barbarzyńca”, s. 280,
Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2014.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz