Małgorzata Angielska
("Projektor" - 3/2016)
Autor „Quo vadis”
określał siebie mianem „wiecznego tułacza”. Nie bez powodu. Ostatnie dwa lata
życia spędził w Vevey pod Lozanną w Szwajcarii, o czym mówi mniej znana część
biografii pisarza, która stała się jednym z dwóch powodów powstania wystawy
„Czas mierzony szwajcarskim zegarkiem” w Pałacyku Henryka Sienkiewicza w
Oblęgorku, oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach.
Kolejnym, niezmiernie
ważnym, jest decyzja z 22 grudnia 2015 r. Parlamentu RP o ustaleniu 2016 Rokiem
Henryka Sienkiewicza, ponieważ w kolejnych miesiącach przypada 170. rocznica
urodzin noblisty oraz 100. śmierci. Uroczyste otwarcie ekspozycji miało miejsce
15 kwietnia, a będzie ona dostępna do 31 sierpnia br.
Wystawę podzielono na
trzy części. Pierwsza dotyczy ostatnich chwil spędzonych w dworku w Oblęgorku w
przededniu wybuchu I wojny światowej i okresie tuż po tym wydarzeniu.
Sienkiewicz obserwował zmiany zachodzące w Królestwie Polskim, które wpłynęły
na jego decyzję dotyczącą opuszczenia kraju.
Rodzina pisarza udała
się na kilka tygodni do Krakowa, jednakże szybko musiała stamtąd uciekać. Wybór
padł na Wiedeń, gdzie przyjaciel pisarza, Stanisław Lewandowski, wykonał
popiersie, które zostało włączone jako eksponat do wystawy. Niemniej jednak
Sienkiewiczowie po niedługim czasie zostali zmuszeni do następnego wyjazdu
(literata bezpodstawnie oskarżono o napisanie odezwy przeciwko państwom centralnym,
do których zaliczała się Austria), więc przedostali się do neutralnego
politycznie Vevey w Szwajcarii. Na początku swego pobytu w tym kraju
zamieszkali w Grand Hotelu, następnie przeprowadzili się do Hotelu du Lac.
Sienkiewicz zmarł w wieku 70 lat 15 listopada 1916 r.
Druga część ekspozycji
dotyczy działalności autora „Trylogii” w Generalnym Komitecie Veveyskim.
Inicjatorem przedsięwzięcia był Erazm Piltz. Funkcję prezesa sprawował Henryk
Sienkiewicz, natomiast wiceprezesem został Ignacy Paderewski, przyjaciel
pisarza. Najważniejszym elementem tej sekwencji przeglądu jest „Odezwa do
narodów cywilizowanych”, którą napisał twórca „Quo vadis”. Nawoływał w niej do
udzielenia Polsce pomocy, a w jej napłynęły ogromne wpłaty, które zostały
przekazane „organizacjom ratunkowym” w kraju. Razem z Paderewskim i Antonim
Osuchowskim pisarz zorganizował Komitet Generalny Pomocy Ofiarom Wojny w
Polsce, który był apolityczny i miał wyłącznie cele charytatywne. Inni
zaangażowani członkowie to: siostra Urszula Ledóchowska, Szymon Askenazy czy
Gabriel Narutowicz. Świadczy o tym liczna korespondencja Sienkiewicza, jak i
sprawozdania z pracy Komitetu.
Trzecia sekwencja
opowiada o relacjach Henryka Sienkiewicza z Ignacym Paderewskim i Antonim
Osuchowskim oraz biskupem Antonim Adamem Sapiehą i papieżem Benedyktem XV.
Wśród eksponatów można zobaczyć medal, „Polonia devastata”, wybity na początku
1915 r. na cześć noblisty, wiceprezesa Komitetu i biskupa. Nieoczekiwana śmierć
pisarza mogła zostać spowodowana przybyciem przedstawicieli Narodowej
Demokracji, którzy żądali od autora „Potopu” poparcia protestu lozańskiego.
Sienkiewicz odmówił. Ponadto dostrzegł szansę wskrzeszenia państwa polskiego w
„Akcie 5 listopada” (proklamacja wydana przez władze niemieckie i austro-węgierskie
w Pszczynie 5 listopada 1916 r., zawierająca mgliste i niedookreślone obietnice
powstania Królestwa Polskiego – red.).
Polecam pojechać i
zobaczyć wystawę ze względu – nie tylko – na jej temat, ale i na unikatowość
niektórych eksponatów. Oprócz tych ze zbiorów w Oblęgorku, wypożyczono wiele z
ośrodków warszawskich: Archiwum Akt Nowych, Muzeum Wojska Polskiego,
Uniwersytetu Warszawskiego, Biblioteki Narodowej, a także Ossolineum we
Wrocławiu, Uniwersytetu w Toruniu i Zgromadzenia Sióstr Urszulanek Serca Jezusa
Konającego w Pniewach. Włączono też pamiątki ze zbioru rodziny pisarza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz