Aleksandra Sutowicz
("Projektor" - 4/2015)
Wyobrażacie sobie, że nagle
YouTube znika? CIA blokuje dostęp do wszystkich plików zamieszczonych na tym
portalu, a my nie możemy już odtworzyć pająka Wardęgi, zobaczyć najnowszego
klipu Stinga, nie ujrzymy deszczu meteorytów w Czelabińsku, a nasz ulubiony
vbloger już nie podpowie jak nastroić nową gitarę.
Marta
Majorek „bierze” na warsztat to zjawisko i stara się odkryć jego fenomen w
„Kodzie YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności”.
Jeszcze
całkiem niedawno, bo 10 lat temu wirtualny świat istniał bez YouTube, obecnie
najpopularniejszego medium. Majorek sięga po niedaleką historię stworzenia YT
(brzmi trochę jak biblijne stworzenie świata, ale analogia myślę jest dobra).
Ważnym atutem książki jest to, że autorka skupia się na negatywnych i
pozytywnych cechach usługi. Wybiera takie aspekty, w które to medium wkroczyło
i rozwija się bardzo dobrze: polityka, edukacja, gender. YT sprawdza się nie
tylko, jako magazyn filmów video, ale ma realny wpływ na debatę publiczną,
trendy, jakie panują w danym społeczeństwie, a z marketingowego punktu widzenia
potrafi wykreować potrzeby.
Marta
Majorek poddaje analizie portale społecznościowe w kontekście antropologii
kulturowej. Wyróżnia tym samym nowe pojęcia, które z pewnością już wkrótce
staną się paradygmatami kultury wirtualnej. Z punktu widzenia antropologicznego
interesującym zjawiskiem staje się „mediamorofoza”. Autorka określa to, jako
proces nasycenia, czy też przesycenia mediami społecznościowymi. Prowadzi ona
do popularyzacji kontaktów niebezpośrednich, a co za tym idzie zjawiskiem, w
którym naturalnym środowiskiem człowieka staje się wirtualność. Takim
sformułowaniem Majorek z pewnością daje do myślenia i stawia pytanie o granice
miedzy rzeczywistość live, a „rzeczywistością” online.
Ważny
z punktu naukowego, kulturowego i socjologicznego wydaje się być rozdział, w
którym o autorka stara się pokazać YT jako medium społecznościowe. Przywołuje
definicje społeczności i stara się je odnieść do społeczności wirtualnych, w
tym tych tworzonych na YouTube. Autorka dużą uwagę skupia na videoblogach,
poddaje jej skrupulatnej analizie. Podobnie też stara się badać, w jaki sposób
YT jest wykorzystywany w polityce, a zwłaszcza w kampaniach wyborczych.
Ciekawym fragmentem w trakcie całej lektury, jest rozdział poświecony
videomemom. Pod ich parodystycznym akcentem, często ukryte zostają aluzje do
aktualnych wydarzeń.
YouTube
niewątpliwie należy do znaków naszych czasów. To miejsce magazyn, biblioteka,
ale też swego rodzaju celebrycki czerwony dywan, gdzie każdy ma swoje
przysłowiowe „pięć minut” by zaistnieć. To od nas samych zależy, w jaki sposób
wykorzystamy jego potencjał. Najnowsza praca Marty Majorek „Kod YouTube” to
ważna pozycja dla każdego, kogo świat mediów i Internetu fascynuje. Autorka
poddała głębokiej analizie fenomen YT jako medium, które wykreowało nowe formy
uczestnictwa w kulturze, czy debacie publicznej. Atutem opracowania jest
niewątpliwie charakter popularno-naukowy, bo przecież, o Internecie nie da się
i nie można mówić tylko jednym głosem.
Marta
Majorek, „Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności”, s.
240, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz