Emmanuella Robak
("Projektor" - 5/2015)
Ekokrytyka to jeden z nowszych sposobów odczytywania
dzieł literackich, to sposób kreowania przez teksty literackie relacji pomiędzy
cywilizacją a naturą oraz badanie potencjalnych kwestii ideologicznych wynikających
z konsekwencji tych kreacji.
Sam ruch ekokrytyczny to tendencja dosyć młoda, mająca
niewiele ponad dekadę, która w początkowej fazie obejmowała jedynie
amerykańskie i brytyjskie literaturoznawstwo. Jak się jednak okazało,
zapotrzebowanie na tego typu badania zyskało zasięg międzynarodowy.
Julia
Fiedorczuk ze swoją publikacją zatytułowaną przekornie „Cyborg w ogrodzie.
Wprowadzenie do ekokrytyki” niewątpliwie uzupełnia informacje dotyczące
badań ekokrytycznych w Polsce. W sposób klarowny i prosty tłumaczy zagadnienia
związane z tą metodologią, zostawiając czytelnika z pokaźnym zasobem
bibliografii i źródeł, które tę wiedzę mogą poszerzyć. Fiedorczuk przedstawia
też krok po kroku analizę ekokrytyczną na przykładzie poezji amerykańskich i
polskich twórców.
W
publikacji pojawiają się takie pojęcia jak ekokrytyka, ekofeminizm, ekoton czy
ekologia queerowa, które otwierają przed czytelnikiem nowe horyzonty badawcze.
Podzielona
na rozdziały, wraz z aneksem w postaci wywiadów, które autorka przeprowadziła z
czołowymi przedstawicielami ekokrytyki, publikacja nadaje się jako pozycja
podstawowa dla tych, którzy chcą dowiedzieć się czym jest omawiany nurt
intelektualny. Jak twierdzi Lawrence Buell – ekokrytyka to trend
interdyscyplinarny, którego spoiwem nie jest jakaś tam metodologia tylko
konkretny temat, a mianowicie sposób w jaki literatura i inne środki przekazu
odzwierciedlają problemy związane ze środowiskiem i świadomością ekologiczną
a często spotyka się opinie, że bywa ona kojarzona z nieuleczalnie naiwną
postawą miłośnika natury, który lubi obejmować drzewa i jednocześnie wykazuje
kompletny brak zrozumienia dla wyższych praw gospodarki rynkowej i rozwoju
infrastrukturalnego.
Nie
jest to pozycja do poduszki, ale na pewno przypadnie do gustu tym, którzy chcą
wzbogacić swoją wiedzę o nowe tendencje w literaturoznawstwie i wszystkim tym,
którzy chcą się dowiedzieć, dlaczego cyborg znalazł się ogrodzie i czym jest
pragmatyzm zabarwiony na zielono.
Julia Fiedorczuk, „Cyborg w ogrodzie. Wstęp do
ekokrytyki”, s. 256, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańska 2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz