Aleksandra
Sutowicz
("Projektor" - 3/2016)
2016
został ogłoszony Rokiem Henryka Sienkiewicza, którego twórczość w Polsce jest
znana, ale często wiedza ta jest powierzchowna. Przez lata jego powieści
znajdowały się i znajdują do dziś na listach lektur szkolnych: „W pustyni i w
puszczy” (1911), „Trylogia” (1884-1888), „Krzyżacy” (1900), to utwory,
które często stają się zmorą młodych czytelników w gimnazjum i liceum. W setną
rocznicę śmierci autora, piszącego „ku pokrzepieniu serc”, warto poznać te
bardziej i mniej znane powieści Henryka Sienkiewicza.
Lista
pozycji bibliograficznych, w których autorzy analizują i interpretują dzieła
Sienkiewicza wciąż rośnie. W 2013 r. dołączyło również do nich opracowanie
Barbary Szargot „Wiek klęski. O Rodzinie Połanieckich Henryka Sienkiewicza”,
wydane przez Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, działające przy filii
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Już na samym początku autorka stawia tezę, iż
powieść przedstawiająca dzieje rodziny Połanieckich jest nieczytana, a także
niedoczytana. Być może było to spowodowane ostrą krytyką, z jaką spotkała się
książka tuż po jej wydaniu. Autorka prezentuje recenzje, których podjęli się
Stanisław Brzozowski, Czesław Miłosz, Witold Gombrowicz. Z opracowania
dowiadujemy się także o perypetiach związanych z nadaniem samego tytułu przez
Sienkiewicza, przedstawiona została także wnikliwa analiza utworu, jako
powieści rodzinnej. Wartością studium nad rodziną Połanieckich jest bez
wątpienia mnogość przytaczanych faktów związanych z powstaniem i recepcją
dzieła. Z lektury tekstu można zaczerpnąć wiedzę o ewentualnych zależnościach
między poszczególnymi bohaterami, a samym Henrykiem Sienkiewiczem. Wyraźne staje
się to przy okazji osoby panny Maryni, której pierwowzorem miała być druga żona
autora „Trylogii”, Maria Włodkowiczówna.
Barbara
Szargot w swoim opracowaniu zebrała dużą liczbę materiałów, na podstawie
których dokonała analizy zarówno dzieła jak i jego autora. Wśród nich znajduje
się korespondencja Sienkiewicza z przyjaciółmi, recenzentami, krytykami
literackimi. Podejmuje także konfrontację poszczególnych bohaterów „Rodziny
Połanieckich” z bohaterami innych powieści Sienkiewicza, a także przedstawia
ich charakterystykę, dzięki czemu Połanieccy, Pławiccy, Krasławscy, stają się
dla czytelnika bardziej zrozumiałymi. Autorka zwraca uwagę na nowe treści,
jakie niesie za sobą lektura „Rodziny Połanieckich”. Motyw umierania i śmierci,
dojrzewania do roli ojca i wiernego męża, to tylko niektóre z licznych wątków,
które interpretuje. Zwraca również uwagę na problemy, które zostały wprowadzone
do powieści, a które na przełomie XIX i XX w. stanowiły swego rodzaju tabu, tak
np. samobójstwo, które pojawia się już na początku utworu jest przez B. Szargot
skrupulatnie analizowane (s. 226-266).
Oczywiście
nie brak również porównań do innych dzieł polskiej literatury. Czytając
„Rodzinę Połanieckich” nie sposób nie zauważyć przedstawienia topiki znanej
chociażby z „Pana Tadeusza”, powrót Połanieckiego do domu przypomina przyjazd
Tadeusza do Soplicowa, a Krzemień, w którym częściowo dzieje się akcja może
przywoływać obraz soplicowskiego dworu.
Barbara
Szargot postanowiła odkryć niektóre tajemnice związane z powstaniem i analizą
„Rodziny Połanieckich”. Jest to praca fachowa i może także stanowić inspirację
dla tych, którzy nie znają powieści do sięgnięcia po nią, natomiast dla znawców
dziejów rodu Połanieckich do odkrywania nowych sensów i znaczeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz